احلام اليقظه واسبابها وعلاجه وهل هى مرض نفسى ام وسيله هروب من الواقع !!



            إن أحد أهم ما يتميز به الشباب، من ظواهر نفسية، هي أحلام اليقظة. وحلم اليقظة هو إعمال الذهن في تحقيق الرغبات، بما يحقق إشباع...



هناك 8 تعليقات:

  1. اعاني منها من صغري وهذا راجع للاحباط والبيئة التي انا اعيش فيها وزرت اخصائيين ودون نتيجة ممكن خطا في التشخيص وليست لي الجرأة للبوح بما اشعر لانه ليست لي ثقة كبيرة فيمن زرتهم والان اصبحت اكثر وعي بنفسي ولا اجد العلاج ممكن النصح

    ردحذف
    الردود
    1. ارجعي لـ الله .. اذا تحسين ان الناس ما يرومون يساعدونج عيل احسن شي انج تدعين حق عمرج وتكلمين الله. انا الحين اعاني من هذا الشي.. ما اروم اركز على الدراسة ووقتي يضيع بسرعة. والحين بقرأ وايد عن هذا الموضوع وبعالج نفسي واكيد متوكلة على الله. بالتوفيق لج !! 💖

      حذف
  2. كوبي بيست من الموسوعة الحرة

    ردحذف
  3. انا عندي مشكله ان انا احلام اليقظه بالنسبالي عامله زي الحياه هي الحمد الله مأثرتش عليا لغايه دلوقتي بس عندي احساس ان انا بقيت منطويه زياده عن اللزوم وبدأ الموضوع يبقي ملحوظ اوي لاني كنت بحب الخروج والفسح حاليا بقي كل اللي يهمني اني ابعد عن الناس واقعد في البيت وفي مكان لوحدي مش بعمل حاجه غير اني قاعد اتكلم مع نفسي بحس ان في ناس سمعاني وشيفاني وعارفه حالتي وفهماني وده انا بعتبره احلام اليقظه لان كل اللي انا نفسي فيه بحققوا مع الناس اللي ملهاش وجود واللي انا اخترعتها عشان تملي حياتي
    بس بدات احس اني بدمر نفسي ومبقتش قادره اني ابطل اتكلم مع نفسي ونفسي ابطل الموضوع ده بس مفيش اي حل نفسي اني ابطل الموضوع بالنسبالي بقي زي الادمان

    ردحذف
    الردود
    1. بصي ياستي انتي تتخيلي احلام اليقظه وانتي مغمضه عنيكي عشان نحد من مشكلتك .
      وماتنسيش تخيلي الحاجه اللي تقدري توصليلها وذي حاجه هتزيد من همتك وهتنعشك زي مثلا تسافري لوكاله ناسا تشتغلي فيها مثلا تبقي عالمه مخترعه اي حاجه وماتنسيش تاخدي كوبايه شمر ص ومساءً .

      حذف
  4. أنا حاليًا مش عارفة أنا حالتي ايه، بس هي مشابهة لأحلام اليقظة المفرطة.. ممكن اقعد ساعات اتخيل اللي انا عيزاه، ولو في حاجة مهمة عارفة اني لازم اعملها ببقى مش قادرة اقوم اعملها واسيبني من التخيل لدرجة اني ساعات مش بعمل الحاجات اللي المفروض عليا أني اعملها عشان بس مقاطعش تخيلاتي.. تاني حاجة أني بقيت بحس بشلل قبل ما انام، بحس أن السرير بيتهز والحاجات الازاز اللي في الأوضة بتكسر.. أحيانا بسمع أصوات لناس غريبة مسمعتش صوتهم قبل كدا، المشكلة أني مش بعرف افرق الصوت اللي سمعته دا فعلا حقيقي ولا مجرد تخيل من واقعية الصوت.. بقيت بكلم نفسي كتير، أو ممكن نقول أني بكلم شخص غير نفسي جوا عقلي، مش عارفة دا طبيعي ولا في ناس بتعمل كدا.. بالنسبة لجسمي فدايما بحس أن في حشرات ماشية عليه ولما ببص مش بيكون في حاجة، غير كدا أن ساعات ايدي بتتحرك حركة خفيفة وبترجع تاني لطبيعتها.. وغير دي حاجات تاني كتير.
    فأنا مش عارفة ايه حالتي بالضبط..؟

    ردحذف
    الردود
    1. اتمنى بتروحي لدكتور نفسي لأن الصوت الي بتسمعي احد اعراض انفصام الشخصية واما الباقي حلم يقظة لانو انا مثلك ببعض الحاجات

      حذف